INTERVIEW MET LEO HOUKAMP

interview Leo HoukampAls je weet hoe het moet, kan iedereen succesvol worden! Zo meent Leo Houkamp althans, auteur en founder van het succesvol mediaconcept en best seller  “Ontdek je succesfactor”. Dit format komt voort uit het RTL7-programma De Succesfactor.

Zijn persoonlijke missie is om zowel organisaties als individuele zakenmensen succesvoller te maken.

Daarnaast is Leo tv producent en mede ontwikkelaar van het nationale platform Nederlands Business Succes Awards. Dit Instituut – opgericht in 2011 – versterkt mensen en organisaties op hun weg naar succes. Onze visie is dat succes een keuze is. We willen de succesfactoren van bedrijven en professionals versterken en verbinden toonaangevende bedrijven en ondernemende professionals met elkaar. We brengen actuele en relevante kennis over succesfactoren onder de aandacht via diverse communicatieplatforms.


1. Iedereen, Leo Houkamp?

‘Ja. De mens is natuurlijk heel complex, maar in mijn optiek kan iedereen succesvoller worden. Als je maar de wil hebt om jezelf te veranderen.’ U sprak met vele SN’ers (succesvolle Nederlanders) en vroeg hen naar het geheim van hun succes. Een snufje geluk in een bouillon van hard werken, geduld en focus. ‘Ja, veel factoren klinken cliché. We zijn op zoek gegaan naar Nederlanders die echt door de wol zijn geverfd, zoals Aad Ouborg, Ivo Niehe en Ruud Gullit. Zij raden aan om bijvoorbeeld niet te snel succes te willen.’

2. Wat was voor jou de reden om en motivatie om Ontdek je succesfactor te starten ?
Ik had reeds een concept boek klaar liggen “afspraak met de toekomst”. Toen ik het tv format had uitgewerkt van de succesfactor en we dit programma uitzonden op RTL kregen we zoveel praktijk informatie die ik perfect voor het boek kon gebruiken. Ik heb het boek toen getransformeerd in ontdek je succesfactor.

3. Jij hebt met vele Succesvolle Nederlanders gesproken. Leg ons eens uit wat naar jouw mening het geheim van hun succes is? En welke huidige ondernemer biedt inspiratie voor een nieuwe generatie ondernemers?
Het geheim staat gedeeltelijk in het boek en heb ik nu weer verder uitgewerkt in mijn nieuwe boek succes in 7 stappen. Daar heb ik een tv serie van laten maken die met veel succes is uitgezonden op RTL4 en 7. Ik vind John de Mol en ook Joop van der Ende geweldige ondernemers die bewijzen dat je met visie, doorzettingsvermogen en durf succes kan bereiken.

4. Je bent uitgever van succesvolle mediaconcepten. Hoe sluiten deze aan bij de nieuwe communicatiestrategieën?
Er gebeurt zoveel op communicatie gebied dat je constant proactief de belangrijkste ontwikkelingen moet blijven volgen. Elke ochtend lees ik een half uur over deze ontwikkeling. Tezamen met het nodige benchmark werk probeer ik met alle concepten te blijven aansluiten. Dat is best een grote uitdaging maar ook zeer boeiend.

4. Kijkend naar succesvol ondernemerschap en het managen van bedrijven. Waar dient management en effectief leiderschap anno 2015 naar jouw mening aan te voldoen?
Er zijn best veel aspecten die succesvol ondernemerschap bevorderen. Op management niveau heb ik het in mijn nieuwe boek over het managementdoelstellingen systeem. Hiermee blijf je met je bewustzijn vooral gefocust op wat je werkelijk wilt bereiken. Op gebied van effectief leiderschap is het van belang hoe je je rol als visionair invult. Je moet de dynamiek van de veranderende omgeving bijhouden en monitoren op jouw branche. Daar moet je een visie voor ontwikkelen en die ook kunnen integreren in je organisatie.

5. Kijkend naar succesvol ondernemerschap: hoe ligt de verhouding tussen Nederland en andere Europese landen? Is er verschil te herkennen en hoe kunnen Nederlandse bedrijven nog succesvoller worden in het buitenland?
Dan praat je vooral op het gebied van export. Vooraf kennis in de cultuur, de markt en daaraan gerelateerde doelgroep en de juridische kernaspecten zijn belangrijke randvoorwaarden.

6. De wereld verandert razendsnel. Digitale ontwikkelingen, veranderende doelgroepen, e-business. Wat zijn naar jouw mening de kritische factoren om succes te behalen?
Zelf als ondernemer de trends en de ontwikkelingen blijven volgen maar de details en uitvoering over laten aan professionals die je binnen haalt in je bedrijf.

7. Je ziet veel succesvolle bedrijven via de Nationale Business Succes Awards voorbijkomen. Zijn er herkenbare patronen te ontdekken waarom een bedrijf succesvol wordt en blijft?
Ja zeker. Bedrijven die met duidelijke businessplannen werken, hun markt goed kennen en constant massieve actie blijven nemen in de richting van hun doelstellingen zijn de winnaars.

8. We gaan steeds meer naar een on demand economie waarin professionals zich zelfstandig organiseren. Zijn er nog plannen om de Succes Awards door te trekken naar individuele professionals?
Ja. Het NBSA heeft als missie succes te benoemen ,verstreken en landelijk uit te rollen. Iedereen succesvoller te maken. De Awards zijn niet alleen voor de top Nederlandse bedrijven. Alhoewel top bedrijven als Lego Mazda, Subway, ICI Paris, KPN Center Parcs een Award bij ons hebben gewonnen wordt er ook naar succesvolle ZZP-ers binnen een branche gekeken. Ook zij kunnen een Award verdienen als zij zich onderscheiden t.o.v. conculega’s.

9. Wat zijn je toekomstplannen voor de komende 3 jaar?
Dat ligt al aardig vast maar heel algemeen komt het neer om TV Mediapartners verder uit te bouwen en met een aantal nieuwe spectaculaire formats komen.